Cyklovýlet Naprieč Rakúskom
.. alebo z Passau do Bratislavy za 6 dní

".. absolútny kľud, krásna príroda, malebné dedinky, skvelé služby,
vynikajúce víno, milí ľudia, výborná cesta, perfektné značenie .. "

Bratislava - Passau

V piatok, prvého mája o pol piatej zvoní budík na mobile, ktorý sa nás snaží zobudiť z kľudného spánku. Keďže vlak do Viedne ide už o 5:47 z Petržalskej stanice, je to najvyšší čas na pobalenie posledných vecí do cyklotašiek. Čakáme na odvoz na stanicu a nabalení jak rumunskí vysťahovalci nastupujeme do dodávky. Prichádzame na stanicu s rezervou 15 minút, nakladáme bajky do vlaku a sledujeme okolie, či sa náhodou nevyskytnú ďalší cyklisti, ktorí by sa rozhodli tak ako my, ísť do Passau. Ani nie o 5 minút neskôr na stanici pobehuje dáky párik s nabalenými bicyklami a o malú chvíľu prechádza popri našom kupé. Pýtam sa ich, či nejdú náhodou do Passau a po kladnej odpovedi si k nám prisadajú. Narozdiel od nás majú stan, karimatky a spacáky a nezabudli ani na plechové hrnčeky, ktoré si podľa tohto blogu netreba zabudnúť. Martin a Lucia, tak sa nám predstavili, majú asi pol tony materiálov o cyklovýlete Passau - Bratislava, ale samozrejme nič z toho neprečítané. Pôvodná idea naštudovať tieto materiály vo vlaku padla ihneď po navštívení jedálneho vozňa, kde nám cestu spríjemňovali flaškové Ottakringery.
   Vo Viedni pri prestupe máme trocha času, tak dávame ranné pressíčka v staničnej kaviarni. Pokračujeme ďalším vlakom do Welsu, kde celú cestu presedíme v jedálnom vozni. Ďalšie prestupovanie je v spomínanom Welse, kde nasadáme na cyklovlak, pomerne plný bicyklov a vožralých rodičov s menšími už-už-plesnivými deťmi. Rodičia nasávajú víno, decká behajú po vlaku a my sme na stojáka v bajkovom vozni. Do Passau prichádzame o 11:00 a tu sa náš výlet začína ..

Passau, Pyrawang, Obernzell, Vichtenstein, Kasten (44km)

Passau, mesto na juhu Nemecka na hranici s Rakúskom, ležiace na sútoku troch riek Innu, Dunaja a Ilzu má viac ako 50 tisíc obyvateľov. Baby vykukávajú mapy a vyberajú miesta, ktoré sa chystáme navštíviť. Prvou zastávkou je dóm sv. Štefana, v ktorom sa nachádza najväčší orgán na svete s 17388 píšťalami. Interiér je absolútne prekrásny a prepracovaný do posledných detailov. Pred dómom sa nachádza socha Maximiliána Josepha I. Druhá naša destinácia je pevnosť Veste Oberhaus na kopci, kde sa nachádza hvezdáreň a vyhliadka s výhľadom na celé mesto. Bajky nechávame na stojanoch, platíme vstupné 1.- € a štveráme sa na vrchol. Výhľad na celý Passau tu naozaj je, akurát škoda, že je zamračené. Veste Oberhaus je pevnosť od roku 1219, nachádza sa medzi riekami Dunaj a Ilz. Táto pevnosť slúžila v minulosti aj ako vojenské väzenie a v súčasnosti je z nej múzeum. Výhodou nepriaznivého počasia je minimálny počet turistov a tak sa tu dá v pohode bicyklovať po celom meste. Zastavujeme pod radnicou, kde počujem perfektnú čistú angličtinu prichádzajúcu od zachovalých dôchodkýň s 50timi kilogramami mejkapu na ksichtoch. Po krátkom rozhovore sa dozvedáme, že sú to babičky z výletnej lode z New Jersey, ktoré bývajú kúsok od miesta, kde sme bývali my počas nášho pobytu v USA .. Prichádzame na cíp, kde sa Dunaj zlieva s Innom a Ilzom, tu sa nachádza pamätník obetiam Dunaja, symbolická kotva s reťazou. Tu sa dočasne lúčime s Martinom a Luciou, ktorí sa chcú zdržať v Passau dlhšie a my schádzame na cyklocestu do Rakúska. Má označenie R1 a pokračuje až do Persenbeugu, kde sa mení na číslo 6 a vedie až do Bratislavy. Z Passau odchádzame o druhej, dážď visí na vlásku ..
   Po cca hodine začína pršať ale vzápätí sa za zákrutou vynára gasthaus Nibelungen-Stüberl, kde si dávame polievku s pivami a čakáme kým prejde prehánka. Asi po 20 minutách doprší a my pokračujeme do Pyrawangu, ďalšieho mestečka ležiaceho pri Dunaji. Inak by ani nevadilo, keby tu tento gasthaus nebol, lebo o pár metrov ďalej bol krytý drevený mostík, kde by sa dalo v pohode počkať, kým sa vyprší.
V Pyrawangu sa nachádza kostolík sv. Petra, ktorý je náhodou otvorený a tak narýchlo vycvakávam oltár. Oproti kostolu je kemp, kde sa dá v pohode ubytovať v karavanoch alebo stanoch. Za touto dedinkou sa na druhej strane rieky nachádza Obernzell, kam sa dá dostať kompou za 2.- € (ostatné kompy na Dunaji stoja rovnako). Múzeum keramiky v Obernzelli je zatvorené, lebo majú ruhe tag a tak navštevujeme otvorený kostol. Výhodou týchto malebných dediniek je ich veľkosť, takže sa dajú pochodiť za pár minút hore dolu. Obchodíky na hlavnej ulici, kostol s námestím a všade neskutočný kľud a poriadok .. Kompou Hafnerzell sa vraciame na pôvodnú stranu cyklocesty a pokračujeme do Vichtensteinu. Nasleduje niekoľko kilometrový stupák do kopca cez lesy až na 554 metrov nad morom. Vichtenstein je jedným z mestečiek patriacich do tzv. Saudwald-Panorama Strasse, niekoľko desiatok kilometrovej cesty cez hory s perfektným výhľadom na nemecké dedinky na druhej strane Dunaja. Kvôli dnešnej slabej viditeľnosti nepokračujeme po tejto 'ulici' ale vraciame sa dolu do Kastenu, kde si dohadujeme ubytovanie v Donautali. Pekná izbička s výhľadom na záhradu, hajzel, sprcha a ráno raňajky .. nič viac nám netreba. Na večeru sa vyberáme do Klaffenböcku pri Dunaji, kde si o pol osmej objednávame jedlá a 3 minúty na to prichádza brutálna búrka. Blesky nad horami, vlny na Dunaji, je nám to srdečne jedno, prvý deň máme za sebou a vychutnávame si wienerschnitzle so zemiakovým šalátom a čapovaným pivom.